تأليف:كيرلس عاطف
لا تستخدم مصعد
****
اسمي (رامي طارق) عندي 20 سنة .. طالب في
كلية فنون تطبيقية .. انا و والدي و والدتي و اختي الصغيرة (شروق) اللي عندها عشر
سنين
مرة كنت في مول بنتفرج انا وصحابي على فيلم
رعب جديد كان لسة نازل في حفلة مسائية .. بيتكلم عن ان في بنت مشوهه بتقتل في
الناس من غير سبب فضولي خلاني ادخل الفيلم لانة كان مكتوب علية انة من قصة حقيقية.
المهم اني استأذنت من صحابي و مشيت بعد اول
نص ساعة من الفيلم
ركبت اسانسير المول عشان انزل للدور الارضي اللي بيطلع على باب الخروج
لقيت واحدة في الاسانسير فوقفت جنبها .. لكن
شكلها غريب شوية
اقصر مني شوية .. موطية رأسها .. شعرها مغطي على وشها .. لابسة فستان ابيض قصير مطلطخ
بحاجة حمراء .. تقريبا كاتشب .. الغريب بقا انها كانت حافية
مركزتش معاها اوي و فضلت باصص لعدد الادوار
..
هو في حاجة غلط ولا اية ؟!
انا كنت في الدور الرابع و عايز انزل الدور الاول .. و انا عديت ان الاسانسير فوت
ست ادوار لحد دلوقتي و لسة مكمل نزول
هي البنت دي كانت دايسة الجراش ولا اية ؟!
كدة كدة الجراش 3 ادوار بس تحت الارضي ..لكن الاسانسير مكمل لسة نزول
هو في اية !؟
و بعدين في صوت مزيكا مزعج جدا شغال في
الاسانسير .. انا اول مرة اسمعة
قولت للبنت اللي جانبي لما بان عليا التوتر و
الخوف (هو في اية .. الادوار دي كلها جات منين)
مردتش عليا .. جيت اخبط على كتفها بأيدي عشان تنتبة ليا لكنها مسكت دراعي بمنتهى
القوة.. و هي لسة موطيه .. فجأة البنت بصتلي ..
ملمحتش وشها اوي لكن كل اللي شوفتة ان عنيها كانت سودة تماما
و فجأة صرخت .. و انا وقعت عالارض و حطيت ايدي على وشي و غمضت عنيا .. خايف لحسن
تهجم عليا ولا حاجة
فجأة سمعت صوت راجل بيقولي
-
يا ابني .. انت يا ابني
بفتح عنيا لقيت راجل و معاه عيلتة بيقومني ..
و باب الاسانسير كان مفتوح و في الدور الاول
-
مالك يا ابني .. انت تعبان ولا حاجة
قلت له و انا ماسك دراعي
-
لا يا عمو .. انا كويس .. مشفتش بنت كانت
معايا هنا في الاسانسير
-
لا يا ابني .. احنا فتحنا الاسانسير لقيناك
واقع عالارض و بتغطي وشك من حاجة
هي البنت دي اختك ؟! .. تاهت منك ولا اية
-
لا يا عمو شكرا .. ربنا يخليك
و سيبتة و روحت البيت
****
رجعت البيت عالساعة 10 بالليل
احنا عايشين في الدور الرابع .. لكن اليوم دة بعد اللي شوفتة في المول , قولت بلاش
احسن الاسانسير و اطلع على رجلي
طبعا لما طلعت البيت اهلي
استغربوا اني راجع بدري بالرغم اني قولتلهم اني هتأخر النهاردة
كان يوم متعب من كل الجوانب و ملقتش حل قدامي غير النوم و اريح نفسي
كنت لسة هنام لكن لقيت (كمال)
صاحبي بيتصل بيا
(كمال) و (راضي) و (عماد) هما صحابي التلاتة اللي كانوا معايا في السنيما بس من
التعب قفلت الموب ونمت
****
حلمت اني بجري في مكان فاضي مظلم .. بجري ورا بقعة ضوء صغيرة بتتحرك بسرعه
بجري من وحوش
و قطط و غفافيش و عقارب.. بجري من كل حيوان ممكن الجن او الشيطان يتصور علية
****
فتحت عيني من النوم لقيت البنت
بتاعت المول واقفة على باب غرفتي .. انا صرخت و وقعت من فوق السرير من الخضة
الغريب اني لقيت امي بتجري
عليا و بتقولي
-
مالك يا ابني فيك اية ؟! .. انا جاية اصحيك
مقصدش اخضك
-
ولا حاجة يا ماما .. انا شكلي تعبان من
امبارح
كنتي عايزة حاجة ؟!
-
صاحبك (كمال) بيتصل بيك من امبارح .. و اتصل
بالبيت النهاردة و انا رديت علية .. و طلب مني ابلغك انك تكلمة في حاجة ضروري
قمت من على الارض و شكرت امي .. فتحت الموبيل أتصلت بية و كلمتة
-
الو يا (كمال) .. عايز اية ؟!
-
انت كويس الحمد لله .. والدتك قالتلي انك
كويس .. لكن عايز اطمن منك
-
اخلص يا (كمال) .. انت متصل بيا عشرين مرة
عشان تطمن عليا
-
اسمعني يا بني ادم .. بعد ما انت مشيت امبارح
من الفيلم (راضي) خرج للحمام قبل ما استراحة الفيلم تبدأ
-
اية دة ؟! أزاي ؟! .. راضي مجنون افلام اجنبي
و عمرة ما يضيع ثانية من الفيلم
-
ما هو عشان كدة استغربنا .. و الغريب كمان
انة طول برا
فخرجنا ندور علية .. لقيناه دابح نفسة في حمام المول
-
اية ؟!
قالي:زي مابقولك كده
قفلت السكة معاه وانا مصدوم
***
طبعا واحد جبان زيي مبروحش ترب خالص
فاروحت العذاء في اليوم اللي بعدة
حزن .. سواد .. صويت .. ام بتصرخ بتقول ابني منتحرش .. ابني اتقتل
اخت بتبكي على اخوها اللي كان حاميها دايما .. اب مش قادر يتخيل ان ابنة الكبير
ضاع في لحظة .. اخ ندمان على كل لحظة قضاها بعيد عن اخوة
كل دة حوليا و انا في دماغي حاجة تانية خالص .. ازاي شفت نفس الحلم امبارح
و اول امبارح .. لية انا بقيت خايف من
الاسانسير .. يا ترى (راضي) انتحر فعلا ولا البنت اللي شفتها في الاسانسر ليها
علاقة بالموضوع .. يا ترى كانت ممكن تقتلني انا كمان لما كنت واقف جانبها
و بعدين هي بتعمل اية في العذاء؟
هي هي بنفس المواصفات .. الوحيدة اللي لابسة ابيض بين الناس .. فستانها كان
فية حاجة متغيرة .. اول مرة شفتها كان فستانها علية نقط بقع حمراء .. لكن دلوقتي
البقع دي مختفية و في شوية سواد .. تقريبا محروق
اية علاقة البنت دي بعائلة (راضي) و ليه حاسس منها بحاجة غريبة ؟
(كمال) قاللي في العذاء :
-
الحمد لله انك سليم خضتنا عليك .. لولا ان
الكاميرات اثبتت ان (راضي) انتحر كان زمانك المتهم الاول لانك مشيت بشكل غريب
-
قولتله الحمد لله .. بقولك اية يا (كمال) ..
كمل انت العذاء مكاني لاني تعبان و ابقى سلملي على اخو (راضي) عشان مش عارف اكلمة
من العياط اللي هو فية
-
حاضر شكلنا كلنا داخلين على موجة من الحزن
-
قولتله:ربنا يستر
مشيت من المكان لاني مقدرتش استحمل اللي شايفة ..
روحت البيت و برضة مركبتش الاسانسير .. لما دخلت البيت لاقيت البنت قاعدة
في الصالة مع امي
انا اتجمدت مكاني .. مكنتش عارف اقرأ قرأن ولا اجري من المكان ولا اروح
الحق امي ولا اعمل اية .. بس انا متأكد ان البنت دي مش حاجة بشرية
فقررت اني معملش اي حاجة من الكلام دة و اتجاهل الموضوع زي ما عملت في
العذاء و دخلت غرفتي
بعدها بخمس دقايق لقيت اختي الصغيرة اللي عندها 10 سنة (زي ما قولت قبل
كدة) دخلتلي غرففتي .. و قالتلي و هي بتهمس
-
انت بتشوفها ؟!
جاوبتها بصوت عادي :
-
هي مين ؟َ!
ردت بسرعة :
-
ششششش وطي صوتك .. انت بتشوف البنت اللي
موطية رأسها ؟!
فهمست زيها :
-
ايوة بشوفها .. هو انتي كمان بتشوفيها ؟!
-
كنت بشوفها الاول و كانت بتخوفني .. لكننا
بقينا صحاب و بنتكلم كمان
-
و بتتكلموا في اية ؟!
-
في عن حاجات غريبة ملهاش علاقة ببعض ..
بتسألني عن منين بنشتري اللحمة , و البحر , و السجاير بتاعت بابا , و الغسيل و
اللمبات
-
لية بتسألك عن الحاجات دي ؟!
-
بتقولي ان دول هم طرق النهاية لأخوكي و
اصحابة ؟!
هي طرق النهاية دول يا (رامي)
-
ركزي معايا بس يا (شروق) .. انتي بتشوفيها
امتى ؟!
-
هي اللي بتجيلي .. و بتيجي في اوقات مختلفة
بلعت ريقي و قولتلها
-
كانت قاعدة مع ماما برا في الصالة صح ؟!
-
لا دة كان بابا اللي كان مع ماما
-
امال هي فين
لقيت اختي سكتت و بتشاور على مراية الدولاب اللي على شمالي ..
ببص انا شمالي عالمرايا .. لقيت البنت دي مكان انعكاس اختي عالمرايا .. ببص قدامي
لقيت (راضي)
كان (راضي) صاحبي فعلا .. لكن المختلف ان رقبتة مفتوحة و بيقع منها الدم ..
و عينة كانت بيضة تماما
انا مدتلوش فرصة و صرخت
لكنة مسكني من رقبتي بأيد واحدة و رفعني في الهوا .. و سمعتة كان بيقول
كلام غريب و سريع .. زي ما يكون عبري
اهخ اهخ اهخ .. انا بتخنق .. انا بموت .. الحقونيييييي .. الحقونييييييي
فجأه الباب اتفتح و ابويا و امي دخلوا .. و فجأه (راضي) اختفى و انا وقعت
عالارض
والدي و والدتي جريوا عليا وفضلوا يطمنوا عليا .. طبعا مقلتلهمش ان البنت
بتاعت الاسانسير و صاحبي الميت كانوا بيحاولوا يموتوني وسألتهم هي (شروق) فين ؟
والدتي قالتلي :
-
نايمة .. كلنا كنا نايمين
كلهم نايمين لية ؟! .. ببص في ساعتي لقيتها مقدمة اربع ساعات .. يعني قعدتي
في الاوضة كام دقيقة دول .. هم في الاصل اربع ساعات
والدي قالي :
-
انت كنت بتعمل اية ؟
اتوترت من سؤاله و قلت له :
-
كنت بشوف حاجات عالموبايل و فجأة شوفت فأر
قالي و هو بيبص في السقف :
-
متأكد؟
بصيت انا و والدتي مطرح ما هو بيبص .. و لقينا
حبل مشنقة متعلق في الاوضة
تاني يوم ..
اهلي افتكروا اني عايز انتحر و حبسوني في الغرفة وصحابي جم زاروني
و لما جولي قلت لهم انتم كويسين ؟!
(عماد) قالي: ايه الي حصلك ؟
قولتلهم : ردوا على قد السؤال
(كمال)قالي : ما تخلص
قولتلهم : من يوم الفيلم المهبب اللي شوفناه في المول و انا بشوف بنت ..
بتطلعلي في كل حته
(كمال) قالي: البنت دي بتبقا لابسة فستان ابيض ؟!
(عماد) : و بتكون موطية رأسها دايما ؟!
قولتلهم في تعجب : دة انتم بتشوفوها بقا انتم
(عماد) قالي ايوة بنشوفها
(كمال) قالي: لية البنت دي بتطلعلنا اصلا ؟! ..
قولتلهم:امتي اول مرةش شوفتوها طيب ؟
(كمال) : تحت البيت عندي يوم ما
روحنا السنيما في المول
(عماد) و انا شفتها اول مرة في اشارة عربيات راكبة عربية
قولتلهم:عماد حاسك عايز تقول حاجة ؟
(عماد) : اه كل واحد فينا شافها في مكان مختلف و كان لوحدة .. يعني ممكن
تكون موجودة فعلا طالما مفيش دليل ان محدش شافها غيرك
قولتله : لكن دي طلعتلي امبارح في المرايا
(كمال)قال : متقاوحش يا (عماد) ..
مطلعناش كلنا مجانين و انت اللي عاقل
(عماد)قالنا : امال عايزني اقول اية نروح لدجال ؟
(كمال) : و لية تسمية دجال ..
والدي قبل كدة كان بيحكيلي على وسيط روحاني في الحسين .. بيقدر يكلم الميتين و
يعرف تاريخهم
قولتله : حلو دة .. انت روحتلة قبل كدة ؟!
(كمال)قال : انا اعرف العنوان لكن مروحتلوش .. والدي راحلة زمان عشان
قولتله:خلاص نروحله وانا هعرف اتصرف مع اهلي
عماد قام وقالنا:مع نفسكم ويلا يا كمال نمشي بقي
خرجت معاهم من الشقة و احنا عمالين نقنع في (عماد) و هو رافض تماما
لكن في وسط الكلام .. محسناش بنفسنا .. و لقينا نفسنا جوا الاسانسير
****
الاسانسير فضل ينزل عادي خالص .. و انا حاتط ايدي على قلبي خايف ليحصل حاجة
.. و لما وصل للدور الاول وقف .. بعد كدة بدأ يطلع للدور الرابع اللي انا ساكن فين
.. كان باين رقم الدور على الشاشة .. و بدأت اسمع نفس الموسيقى المزعجة اللي
سمعتها في المول
الاسانسير لية بيعمل كدة .. ببص على المرايا لقيت (راضي) هو اللي بيدوس
عالزراير
و لما وصلنا للدور الرابع .. هو داس عالدور الثاني
انا جريت و قمت دايس على زورار (stop) فالاسانسير وقف بين التالت و
الرابع
فضلنا نصرخ .. نصوت .. نستنجد .. لكن مفيش حد سامعنا .. و طبعا الموبيلات
من غير شبكة .. و بدأ كل واحد يقول هنموت هنموت
لكن جية الوقت عشان ابطل جبن شوية و اتحدى خوفي
بصيت لمراية الاسانسير و كلمت انعكاسي في المرايا
-
انتي معانا هنا .. انتي عايزة تموتينا زي ما
عملتي في (راضي) .. لية ؟! عملنالك اية ؟!
لقيتها بتطلع من ورا انعكاسي في المرايا و كانت مبلولة زي ما تكون بتستحمى
بفستانها .. لكن المرة دي مش موطية رأسها .. دي بصالي و وشها كان ازراااااق .. و
تأكدت فعلا .. هي هي البنت اللي كانت في الفيلم
قلت بعصبية :
-
مستنية اية ؟! .. اقتلينا .. اية اللي
مستنياه
اتكلمت و لاول مرة و قالت :
-
1-2-3-4-5
و فضلت تعيد و تزيد فيها و صوتها يعلا يعلا يعلا .. و نور المكان قطع
و فجأة لقينا الاسانسير بيتحرك لفوق لحد ما وصل للدور الرابع بالظبط و لقيت
والدي بيفتح الباب و بيخرجنا برا كلنا و بيقول
-
انتم كويسين يا ولاد ؟
-
هو اية اللي حصل يا بابا ؟
-
الكهربة قطعت و لقيت الاسانسير متعلق بين
الرابع و التالت .. فأتصلت بالبواب خليتة يسحب الاسانسير يدوي .. المهم انتم
كويسين ؟!
-
ايوة احنا كويسين
****
و ها انا .. بعد ما قدرت اطمن اهلي عليا و اقنعهم اني كويس قدرت اخرج .. و
اروح مع (كمال) لحد الدجال .. (عماد) مجاش معانا
جية دورنا و دخلنا للوسيط الروحاني اللي مخدش مننا اي فلوس و كان اسمة (حسين) ..
الشيخ (حسين)
المكان كان عادي .. راجل لابس جلابية زيتي و عباية .. دقنة بيضة لانة عجوز
اوي .. وشة مش مسمر .. قعدنا جانبة و حكينالة عالقصة من اولها و خاصة اللي شوفتة
انا .. و هو كان بيستمع بأهتمام و قالي بعد ما خلصت
الشيخ : انتم يعني متفقين ان موضوع البنت دة بدأ معاكم من يوم السنيما في
المول .. صح ؟!
(رامي)
: ايوة صح
الشيخ : تقدر تقولولي الفيلم كان بيتكلم عن اية ؟!
(رامي)
: كان بيتكلم عن قصة حقيقة لبنت بتقتل الناس من غير سبب
(كمال) معترضا : لا مكنش كدة .. كان قصة حقيقية عن بنت معاقة بتتقدر تبقا
عالمة في الرياضيات
(رامي) : اية اللي انت بتقولة دة يا (كمال) .. يا عم كان فيلم رعب و انا
خفت و مشيت
(كمال) : مكنش رعب يا عم .. كان سيرة ذاتية
(رامي) : طب نتصل ب(عماد) .. هو اللي هيفصل بيننا
الشيخ : انت تقصد صاحبك اللي كان المفروض يجي معاكم زي ما قولت لي ؟!
(رامي) : ايوة هو دة
الشيخ : عماد عمل حادثة ومات من لحظات بسيطة
(رامي) و (كمال) في نفس واحد : اية ؟
كانت صدمة بالنسبة لنا .. (راضي) و (عماد) في اسبوع واحد
(كمال) : انت عرفت منين ؟!
الشيخ : انا شغلانتي اني اتواصل مع الميتين و قدرت اتواصل معاه لانة ميت و
هو اللي قالي ازاي مات
(رامي) : ازاي ؟
الشيخ : هو بنفسة فك خراطيم البنزين بتاعت العربية و اول ما مشي بيها شوية
.. انفجرت .. لكنه كان شايف البنت
(كمال) : يعني انتحر ؟!
(رامي) مقاطعا : لا .. هو يبان انة انتحر
وجهت كلامي للشيخ و قلت له : تقدر تقولي (راضي) حصلة اية
الشيخ : (راضي) سرق سكينة من واحد من المحلات و دبح بيها نفسة في الحمام
انا قولت : والدي و والدتي لقوا
حبل مشنقة متعلق في غرفتي .. معرفش جية مين .. لكن الهدف منة اني ابان اني انتحرت
.. و (راضي) و (عماد) نفس الكلام .. هما عملوا حاجات من غير ارادتهم ..
البنت بتسيطر على كل واحد فينا و بتخلية ينتحر بعد كدة تسيبة
الشيخ : استنتاج منطقي
(كمال) : كلام جميل .. لكن هي مين و لية بتقتلنا ؟!
الشيخ : هي روح حد كان عايش و مات .. لكن هي روح غاضبه .. هدفها الانتقام
..
قولتله : طيب لية بتنتقم مننا .. و ازاي كل واحد فينا شاف فيلم مختلف ؟!
الشيخ : انت و صاحبك بتقولوا انكم بدأت قصتكم من يوم الفيلم .. لكنكم
مختلفين علية .. كل واحد فيكم شاف حاجة .. و لو سألت الاتنين اللي ماتوا الله
يرحمهم هيقولوا حاجات مختلفة
يبقا بداية القصة مش من يوم المول
(كمال) متعجبا : امال من امتى ؟!
الشيخ : طالما انتم مش فاكرين يبقا انتم عملتوا حاجة مع بعض و اتمسحت من
ذاكرتكم .. لكن اي ذكرى بتتمسح بتسيب اثر في المخ .. ممكن تشوفها عن طريق حلم او
رؤية
مع كلمة الشيخ عن حلم افتكرت الحلم اللي بحلم بية كل يوم من يوم المول لحد
النهردة .. فقولت بسرعة
: ايوة حلم .. انا نسيت قولك اني بحلم حلم متكرر .. هو عبارة عن اني حلمت
اني بجري في مكان فاضي مظلم .. بجري ورا بقعة ضوء صغيرة بتتحرك بسرعة .. بجري من
وحوش
(كمال) مقاطعا : النقطة بتتحول لللون الاحمر
بصينا لبعض بأستغراب .. (كمال) برضة طلع بيشوف نفس الحلم
الشيخ : طالما انتم الاتنين شوفتوا نفس الحلم يبقا هي دي الذكرى اللي بندور
عليها .. لكن الحلم دة مليان كمية شر كبيرة مش قادر افهم منه حاجة .. و طالما انتم
متفقين ان نشاط البنت بيزيد في الاسانسير يبقى الذكرى دي حصلت في الاسانسير
(كمال) في توتر : يبقا اللي شوفتة كان حقيقة
قولتله في تعجب : شوفت اية ؟!
(كمال) : انت مجتش معانا الدفنة بتاعت (راضي) يا (رامي) لكن انا روحت و
شوفتها ..
قلبي كان مقبوض من اول ما رجلي دبت ارض الترب .. حاسس بوجود حاجة مخيفة في المكان
.. لحد ما شفتها للمرة التانية واقفة بين الناس .. كانت الوحيدة اللي لابسة ابيض
.. و (راضي) كان واقف جانبها .. و كانت عينة بيضاااا و لونة شاحب .. و رقبتة
مشقوقة
و لما نزلو الجثة في التربة .. نزلت معاهم .. عارف لية ؟! .. لانها هي كمان نزلت
التربة لقيتها كانت واقفة جانب المكان اللي حطو فية جثة (راضي) .. و لما الناس
مشيو .. انا فضلت واقف اشوفها بتعمل اية ؟!
لقيتها بتشييل الكفن من على وشة و فجأة الجثة قامت قعدت .. لكنها مكنتش جثة (راضي)
.. كانت جثتي انا
و كان لوني ازرااااق جدا
فخرجت بسرعة من التربة و لما بصيت على شاهد القبر .. كان مكتوب علية اسماءنا احنا
الخمــ
سكت فجأة (كمال) عن سرد اللي حصل .. فقلت له
: كمل يا (كمال) شوفت اسماء مين ؟
ضحك (كمال) و هو بيقول : هتقتلنا كلنا ههههههه مفيش مفر .. امبارح يا (رامي) انا شوفتك و انت بتكلمها في المرايا
.. و لما سألتها انتي مستنية اية عشان تقتلينا .. هي ردت و قالت 1-2-3-4-5
ههههههه دلوقتي فهمت .. هي مش هتقتلنا مرة واحدة .. هي تقتلنا كلنا بالتدريج واحد
ورا التاني .. لحد ما تخلص علينا احنا الخمسة
قولتله في تعجب : خمسة مين ؟!
(كمال) كمل كلامة من غير ما يهتم لسؤالي : الاسامي كانت بالترتيب على شاهد
القبر و بعد (عماد) كان انا.
و فجأة (كمال) قام و جري بره المكان
فشكرت الشيخ عشان الحق اجري وراه اهدية .. لكن الشيخ نادى عليا و قال :
-
متنساش يا ابني .. عندك ذكرى مكانها
الاسانسير قبل يوم المول .. حاول تفتكرها .. هي دي المفتاح
فشكرتة تاني و خرجت برا الحق (كمال) .. لكنة كان مشي .. و موبيله مقفول.
***
روحت البيت في نفس اليوم بليل ..
اعمل اية ؟ اعمل اية ؟
ازاي ارجع الذكرى دي .. اية اللي انا عملتة يخلي روح البنت دي بتطاردني .. دة انا
حتى شخص جبان
يمكن قتلتها في الاسانسير انا و صحابي .. اكيد لا يعني .. دة احنا شوية عيال
تافهين ..
طب اية السبب ؟!
فتحت الانترنت و كتبت في البحث كلمة (مصعد) .. و لقيت موشر البحث بيقولي
اني دورت على الكلمة دي قبل كدة .. خاصة دورت على بحث بأسم (مصعد العالم الاخر)
لكن انا مدورتش قبل كدة ؟! .. فقولت اشوف و خلاص
لقيت في الاول تحذير
تحذير هذه اللعبة حقيقية و مخيقة للغاية .. اذا كنت تريد ان تعود لعالمنا الذي
نعرفة فلا تجربها .. و اذا كنت تريد التخلص من حياتك .. فمرحبا بك في العالم الاخر
كان بيتكلم عن شروط اللعب
الاول اني ادور على عمارة قديمة جدا متكونش مبنية جديد و فيها اسانسير .. و تكون
العمارة فوق العشر ادوار .. و يكون الاسانسير بيوصل لكل الادوار .. عشان في عماير
بيكون فيها
بعد كدة طريقة اللعب
ركوب المصعد من الدور الاول
الضغط على امر الصعود للدور الرابع لكن مع عدم الخروج من المصعد او فتح الباب حتى
الضغط على امر بالنزول للدور الثاني ثم السادس ثم الثاني
ثم الدور العاشر ثم الخامس ثم الانتظار قليلا
من المفترض ان هناك فتاه ستدخل المصعد ترتدي فستان ابيض قصير .. ممنوع منعا باتا
النظر اليها او التحدث معها
ستسأل الفتاه (اي دور؟)
ممنوع الرد عليها و الضغط علي امر الدور الاول .. لكن المصعد سيصعد للدور العاشر
ستجد المصعد انفتح من تلقاء نفسة و ستجد سواد لا نهاية له .. عند هذه النقطة ستكون
تلك الفتاه مرشدتك في عالم الاخر
كيفية التراجع
في الخطوة الاخيرة عند صعود المصعد للطابق العاشر .. استمر في الضغط على الطابق
الاول حتى ينزل بك للطابق الاول
كيفية الرجوع من العالم الاخر
العودة الي المصعد الذي سيظل بابة مفتوح و اعادة الضغط على الادوار بالترتيب الذي
بدأناه 4-2-6-2-10-5-1
و عند صعود المصعد للدور العاشر .. اضغط زر (stop)
و بكدة تكون عرفت كل حاجة عن اللعبة
***
بعد كدة الموقع وراني حادثة وفاه ليها علاقة بالمصعد
(اليس الام)،بنت كنديه عمرها 21في سنة 2013اختفتل مده 3 اسابيع بدون مااحد يعرف مكانها
قبل ماتختفي كانت نزيلة في فندقCecil Hotel
كل حاجة في الفندق كانت طبيعية لحد ما لاحظ باقي النزلاء
بعد اقل 3 اسابيع من اختفاء (اليسا)ان الماية كانل ونها اسود وكانت بتنزل بشكل متقطع..وتم
اكتشاف جثة لام في خزان المياة
كان في تساؤلات كتير حول القضية بس مكانش في اجابات
واضحة
الشرطة نفت ان حد ممكن يكون قتلها لان جسمها معلهوش اي اثار عنف .. فرجحوا
الانتحار لان (اليسا) كانت مريضة بأنفصام ثنائي القطب
و دة مرض نفسي بيخلي الشخص تجيلة نوبات فرحة او حزن في اوقات مختلفة و ممكن تدفع
الشخص دة للانتحار
و من هنا نرجع لكل الاسألة تاني .. ازاي عملت كدة ؟!
و من الحاجات الغريبة اللي حصلت بعد اكتشاف جثتها ..
اكتر من واحد من اللي كانوا بيشربوا ماية الخزان اللي فية الجثة كان بيقول انة ..
احيانا بيحلم انة في اسانسير و احيانا بيحلم ببنت صينية
و اخر فيديو سجلتة كاميرات المراقبة ل(اليسا) كانت واقفة
في الاسانسير و بتدوس على الزراير من غير ما تخرج .. و فجأة بدأت زي ما تكون شايفة
حد و بتكلمة .. لكنة مش ظاهر في الكاميرا .. و خرجت من الاسانسير و رجعت تاني ..
لكن تسجيلات الكاميرات اللي برا الاسانسير مكنش فيها (اليسا) و هي طالعة
****
فجأة موبيلي رن .. كان (كمال) .. فرديت علية
-
ايوة يا
(كمال) .. عامل اية دلوقتي ؟!
-
ايوة يا
(رامي) يا ابني .. انا والد (كمال) .. انا بتصل بيك عشان اقولك (كمال) تعيش انت
-
اية ؟! .. ازاي
؟! .. دة كان لسة معايا الصبح
-
(كمال) انتحر
.. غرق نفسة في البانيو .. البوليس قال حاجة غريبة .. انة كان بيقاوم نفسة ..
مفهمتش يعني اية .. لكن بكلمك عشان اقولك ان الدفنة بكرة
قفلت معاه و انا بقول لنفسي
(كمال) منتحرش .. هي اللي عملت كدة .. البنت اللي ..
لحظة واحدة .. انا فهمت حاجة
البنت لما طلعت ل(اليسا) في الفيديو كان فستانها مبلول .. زي ما شفتها .. و
(اليسا) و (كمال) ماتوا غرقانين بنفس الطريقة
انا فهمت .. هي بتقولنا هنموت ازاي
اول مرة خالص لما شوفتها في الاسانسير كان فستانها علية
نقط حمراء .. دي كانت دم .. ف(راضي) انتحر بأنة دبح نفسة
و تاني مرة كان فستانها محروق .. و (عماد) انفجرت بية العربية
و لما فستانها كان مبلول و لونها ازرق .. (كمال) مات غرقان
هي اللي بتختار هنموت ازاي و بتقولنا
فتحت النت تاني و فضلت ادور عن (فتاه المصعد) .. كل حاجة
بتطلعلي عن (اليسا لام) .. لكن البنت نفسها .. مش لاقي عنها حاجة
يبقا الموضوع اننا احنا الاربعة لعبنا لعبة الاسانسير ..
لكن (كمال) قبل ما يموت قالي احنا كنا الخمسة .. لكن مين الخامس ؟
فجأة لقيت والدتي بتدخل عليا الاوضة و بتقولي صاحبك
مستنيك برا
صاحبي مين اللي جاي متأخر اوي كدة
طلعت برا و شفته .. اخر واحد كان ممكن اتخيلة .. كان (مجدي)
اخو (راضي) الاصغر منة ب سنتين
(مجدي) صاحبنا جدا و بيجي معانا كل الخروجات .. لكنة
مجاش معنا يوم المول بسبب رجلة المكسورة
و اكيد ساعة ما لعبنا لعبة الاسانسير كان معانا
سلمت علية و قعدت قدامة و قولت له :
-
انت في خطر يا
(مجدي) .. البنت هتموتك زي ما موتت (راضي)
-
قالي: بنت
الاسانسير ؟!
-
قولتله ايوة
هي دي .. اكيد انت شوفتها قبل كدة .. صح؟!
-
قالي مين قالك
انها هتقتلني .. ثم الدور عليك
قولتله: عليا
يعني اية ؟!
-
(كمال) الله
يرحمة ملحقش يقولك على الترتيب اللي كان على القبر
الترتيب كان (راضي) , انا , انت , (عماد) , (كمال)
انت مأنتحرتش لان والدك و والدتك لحقوك
سكت لحظة كدة افكر
-
وقولتله انت
عرفت منين ان (كمال) ملحقش يقولي عالترتيب.. و عرفت منين ان والدي و والدتي لحقوني
؟!
ابتسم كدة في سخرية و قال :
-
لاني عارف كل
حاجة
فجأة لقيت صحابي خارجين من الحيطة
(راضي) اللي كانت رقبتة مقطوعة و بينزل دم .. (عماد) اللي كان جسمة محروق تماما ..
(كمال) اللي كان مبلول و لون جسمة ازرق
و كلهم عنيهم بيضة تماما
-
عارف يا
(رامي) .. بالرغم انك فضولي لكن انت غبي
فضولك هو اللي خلانا نلعب اللعبة .. فضولك هو اللي خلانا نخالف قواعد اللعبة و
البنت تكون عايزة تقتلنا
و غبائك هو سبب موت كل اصحابنا و سبب اللي انا فية
-
قولتله اية
اللي انت فية ؟!
-
غبائك برضة هو
اللي خلاك متسألنيش .. انا ازاي فلت من الموت .. انا عملت صفقة مع البنت
-
قولتله اية ؟!
-
قالي: البنت
ممكن تسيطر علينا جوا الاسانسير بس .. لكن قوتها بتنتهي برا .. عشان كدة انا عملت
صفقة معاها اني هساعدها تقتلكم كلكم .. انتقاما لاخويا اللي مات بسببك
-
قولتله انت
بتقول اية ؟!
-
قالي: لو كانت
البنت تقدر تتحرك بحرية كان زمانكم كلكم ميتين .. لكنها عندها حدود .. و انا
ساعتها انكم تخشوا حدودها
قبل ما (عماد) يروح معاكم عند الشيخ (حسين) قابلتة و دخلتة الاسانسير و محصلش حاجة
لاني معاه .. لكن ذاكرتة بتتمسح بمجرد اني امشي .. و نفس الكلام مع (كمال) .. و
هنا بيجي دورها .. اللي بتسيطر علية
-
عشان كدة
الشيخ (حسين) لما كلم ارواحهم محدش جاب سيرتك
صقف صقفتين بسخرية و قال :
-
اخيرا بدأت
تشغل دماغك اللي ودتنا كلنا في داهية
-
قولتله:طب (راضي)
مات ازاي ؟! و انتم طالعين دور السنيما في المول .. ركبتوا الاسانسير صح ؟!
-
قالي ايوة ..
و (راضي) كان اول اسم
-
سكت شوية
وقالي انا كنت بشوفها الاول و كانت بتخوفني .. لكننا بقينا صحاب و بنتكلم كمان
-
قولتله و بتتكلموا في اية ؟!
-
قالي عن حاجات غريبة ملهاش علاقة ببعض ..
بتسألني عن منين بنشتري اللحمة , و البحر , و السجاير بتاعت بابا , و الغسيل و
اللمبات
-
لية بتسألك عن الحاجات دي ؟!
-
بتقولي ان دول هم طرق النهاية لأخوكي و
اصحابة ؟!
***
كمل (مجدي) :
-
كل حاجة ليها معنى .. مفيش حاجة كانت كدة و
خلاص .. اللحمة عن الجزارين اللي بيستخدموا السكاكين , طريقة موت راضي
البحر .. الماية , طرية موت (كمال)
السجاير .. النار , طريقة موت (عماد)
اللمبات .. الكهربة , طريقة موتي اللي فلت منها
الغسيل .. الحبل اللي اتعمل على شكل مشنقة و دي طريقتك انت
محجوزالك و محدش هيستخدمها غيرك
قمت في عصبية :
-
انت بتحلم يا (مجدي) انت مش هتقدر تدخلني
الاسانسير و عمري ما هركبة تاني
ابتسم في سخرية :
-
و مين قالك انك مدخلتش الاسانسير ؟!
-
اية ؟! بتقول اية ؟!
قام و راح ناحية الباب و قال :
-
دي تاني مرة تشوفني فيها النهاردة .. ممكن
تفتح موبيلك تتأكد اني اتصلت بيك طلبت منك تقابلني تحت بيتك من ساعتين .. و ركبتك
الاسانسير .. بس انا حبيت العب بالفريسة بتاعتي قبل ما اموتها .. و هو دة انتقامي
من اللي قتل اخويا
فجأة ارواح ولا عفاريت (راضي) و (عماد) و (كمال) اتحركوا ناحيتي
انا جريت على اوضتي .. خايف .. مرعوب .. عارف اني هموت على ايد (كمال) اللي هو اخر
واحد مات
انا هكتب .. هكتب اللي اقدر علية .. عارف طبعا ان الوقت مش ملكي .. لكن
هحاول اكتب قصتي من اولها و احذر الناس اللي بعدي